Een (bijna) perfecte speech
Brexit a la Jesse Klaver
Hoeveel verhalen herken je in deze presentatie?
Herken je dit?
Jesse Klaver begint met een verhaal over zichzelf;
- schept daarmee een narratief klimaat
- laat zichzelf zien als een authentiek leider
- legt de verbinding met zijn persoonlijke verleden, het heden en een onzekere toekomst die moet worden beslecht
- dat laatste is een “call to action” voor zijn publiek
Alexander Pechtold onderbreekt hem
- vervolgt het verhaal, met humor en gebruikt Jesse’s woorden om zijn punt te maken
- de woorden en het verhaal wordt besmettelijk
Jesse laat zich niet uit het veld slaan en zet zijn verhaal voort
- nu zet dan het probleem duidelijk neer;
- hij begrijpt wat er aan de hand is
- heeft dossier kennis en autoriteit
- hij gebruikt gemakkelijke woorden, herkenbare voorbeelden, verhalen
Jesse terug naar zijn persoonlijke verhaal
- hij schrikt zich kapot
- schetst het heden als een schrikbeeld: Wilders en Rutte
Nu komt de toekomst;
- gebruikt woorden uit zijn eigen boek zoals: economisme
- gekoppeld aan zijn ideaalbeeld van samenwerken in Europa
- call to action: doe nu iets anders is de toekomst grimmig
Marcus Willis
Stories cure:
In een moeilijke (Brexit) tijd voor het Verenigd Koninkrijk, stort de pers en het publiek zich deze zomer, op dit sportsprookje.
http://www.rtlnieuws.nl/sport/sportsprookje-25-jarige-tennisleraar-speelt-tegen-federer
Praktisch, -zie Vakmanschap- in Storytelling Atlas kan dit verhaal worden geanalyseerd als:
Story kills:
Marcus Willis was een antiheld. Ver weg van de spotlights, part time tennis leraar, houdt van een biertje en is een middelmatige tennisser.
Heeft tot dan toe € 359,- prijzengeld verdiend. Roger Federer, zevenvoudig Wimbledon winnaar heeft een fortuin aan prijzen en prijzengeld in verdiend.
Story changes:
Marcus wint in het voortoernooi 3 wedstrijden en krijgt een wildkaart die hem een plek in het mekka van de tenniswereld brengt: Wimbledon
Story cures:
Wat onmogelijk leek is gebeurd; Marcus Willis speelt tegen de voormalig nummer 1 (nu nummer 3) van de wereld. De boodschap is dat alles mogelijk is; er is altijd hoop.
Verbal Vaccine casus
In Storytelling Atlas beschrijven we een aantal casussen, één daarvan is Verbal Vaccine, het sociale project van de auteur.
Hier is een korte video met wat meer achtergrond, waarin het verhaal over dit gedragsmedicijn wordt verteld. Met beelden, tekst en stem geeft het context aan Stories of Change in de wereld van humanitaire hulp:
Zie verder het hoofdstuk Vakmanschap en de malariaverhalen in de Atlas.