Storytelling Atlas
Links, film en verhalen

Een (bijna) perfecte speech

Een super krachtige acceptatie speech van Meryl Streep tijdens de Golden Globe Award uitreiking in januari 2017. Ze haakt aan, en verbindt het publiek. Ze bespeelt hen met een aantal simpele verhalen.

Daarmee framet, ontmaskert, ontmantelt ze de boodschap van Donald Trump en slaat ze (hopelijk) de wapens uit zijn handen. Om dit de perfecte speech te maken, mist het één –herkenbare-

call to action, een gedeeld doel, waarmee Meryl Streep haar publiek kan mobiliseren om tot aktie te komen. Steven Denning (Elsevier 2001) noemt dat een “Springboard” story.

 

Brexit a la Jesse Klaver

 

Hoeveel verhalen herken je in deze presentatie?

 

Herken je dit?

Jesse Klaver begint met een verhaal over zichzelf;

  • schept daarmee een narratief klimaat
  • laat zichzelf zien als een authentiek leider
  • legt de verbinding met zijn persoonlijke verleden, het heden en een onzekere toekomst die moet worden beslecht
  • dat laatste is een “call to action” voor zijn publiek

Alexander Pechtold onderbreekt hem

  • vervolgt het verhaal, met humor en gebruikt Jesse’s woorden om zijn punt te maken
  • de woorden en het verhaal wordt besmettelijk

Jesse laat zich niet uit het veld slaan en zet zijn verhaal voort

  • nu zet dan het probleem duidelijk neer;
  • hij begrijpt wat er aan de hand is
  • heeft dossier kennis en autoriteit
  • hij gebruikt gemakkelijke woorden, herkenbare voorbeelden, verhalen

Jesse terug naar zijn persoonlijke verhaal

  • hij schrikt zich kapot
  • schetst het heden als een schrikbeeld: Wilders en Rutte

Nu komt de toekomst;

  • gebruikt woorden uit zijn eigen boek zoals: economisme
  • gekoppeld aan zijn ideaalbeeld van samenwerken in Europa
  • call to action: doe nu iets anders is de toekomst grimmig

 

Marcus Willis

Stories cure:

In een moeilijke (Brexit) tijd voor het Verenigd Koninkrijk, stort de pers en het publiek zich deze zomer, op dit sportsprookje.

 

http://www.rtlnieuws.nl/sport/sportsprookje-25-jarige-tennisleraar-speelt-tegen-federer

 

Praktisch, -zie Vakmanschap- in Storytelling Atlas kan dit verhaal worden geanalyseerd als:

 

Story kills:

Marcus Willis was een antiheld. Ver weg van de spotlights, part time tennis leraar, houdt van een biertje en is een middelmatige tennisser.

Heeft tot dan toe € 359,- prijzengeld verdiend. Roger Federer, zevenvoudig Wimbledon winnaar heeft een fortuin aan prijzen en prijzengeld in verdiend.

 

Story changes:

Marcus wint in het voortoernooi 3 wedstrijden en krijgt een wildkaart die hem een plek in het mekka van de tenniswereld brengt: Wimbledon

 

Story cures:

Wat onmogelijk leek is gebeurd; Marcus Willis speelt tegen de voormalig nummer 1 (nu nummer 3) van de wereld. De boodschap is dat alles mogelijk is; er is altijd hoop.

Verbal Vaccine casus

In Storytelling Atlas beschrijven we een aantal casussen, één daarvan is Verbal Vaccine, het sociale project van de auteur. 

Hier is een korte video met wat meer achtergrond, waarin het verhaal over dit gedragsmedicijn wordt verteld. Met beelden, tekst en stem geeft het context aan Stories of Change in de wereld van humanitaire hulp: 

 

Zie verder het hoofdstuk Vakmanschap en de malariaverhalen in de Atlas.

 
Tip: deze website werkt wel op systemen met een smal scherm zoals een smartphone, maar je kunt hem beter gebruiken op een computer of tablet.

Hint: this website does work on a smartphone screen, but we recommend that you use a computer or tablet.